In de Britse stad Sunderland beseffen inwoners dat een vertrek uit de Europese Unie nadelig kan uitpakken voor de belangrijke auto-industrie. Toch is ook het anti-EU-sentiment sterk.

De fabriek van de Japanse automaker Nissan in het Britse havenstadje Sunderland telt zevenduizend werknemers en produceert een half miljoen auto’s per jaar. Het is de grootste autofabriek van het Verenigd Koninkrijk.

Een plek waar je zou verwachten dat voorstanders van het behoud van het Britse lidmaatschap van de Europese Unie in de meerderheid zijn. Maar dat is allerminst duidelijk, zo schetst zakenkrant The Wall Street Journal in een reportage.

Grootste autofabriek in VK

Nissan heeft net als andere buitenlands autoconcerns gezegd dat een Brexit, het vertrek van de Britten uit de Europese Unie, een periode van onzekerheid zou brengen. Over eventuele sluiting of verplaatsing van fabrieken zeggen de Japanners niets.

Toch is er een kans dat een Brexit stevige gevolgen heeft voor de export van auto’s naar het Europese vasteland. Bijvoorbeeld omdat er hogere invoertarieven van kracht zijn voor niet-EU landen en er ook andere handelsbelemmeringen zijn.

Inwoners van Sunderland beseffen dat er economische risico's zijn, maar worstelen niettemin met de vraag of ze voor of tegen het behoud van het EU-lidmaatschap zullen stemmen. Dat komt vooral door zorgen immigratie en de al dan niet vermeende druk van EU-regels.

"Ik weet dat er negatieve effecten kunnen zijn in Sunderland als we uit de EU gaan, vanwege de Nissan-fabriek. Maar ik maak me zorgen over immigratie en grenscontroles”, zegt de plaatselijke kapster Nicola Hawkins tegen de WSJ.

Brexit: klap voor Nederland

Teruglopende handel zou ook voor Nederland een forse domper betekenen, zo stelde Het Centraal Planbureau donderdag in een rapport. Een eventueel brits vertrek uit de EU kost Nederland in de periode tot 2030 maximaal 10 miljard euro. Nederland is een voorname handelspartner van de Britten en wordt daardoor harder geraakt dan andere EU-landen.

De miljardentegenvaller is een gevolg van teruglopende handel door onzekerheid bij bedrijven. Het bedrag komt neer op een economisch verlies van 1,2 procent van het bruto binnenlands product tot 2030. De teruglopende handel kan ook leiden tot minder innovatie. In dat geval is de schade volgens het CPB nog 65 procent groter.

Het CPB merkt wel op dat Nederland de negatieve impact van een Brexit kan beperken als een vrijhandelsverdrag met het Verenigd Koninkrijk wordt gesloten. In dat geval pakt de schade 20 procent lager uit.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl